kiszonki, dlaczego warto jeść kiszonki, kiszonki wartość odżywcza, czy kiszonki są zdrowe, kiszone ogórki, kapusta kiszona
fot. pixabay.com

Dietetycy rekomendują, aby w zbilansowanej diecie nie zabrakło kiszonek. Spożywanie takiej żywności może mieć bowiem bardzo korzystny wpływ na zdrowie. Jaką wartość odżywczą mają kiszonki? Dlaczego warto je jeść?

Kiszenie to jeden z najpopularniejszych sposobów konserwacji żywności. Ludzie wykorzystują go od wieków. Kiszone produkty nie tylko można dłużej przechowywać, ale także są bardzo smaczne i, co najważniejsze, wyjątkowo zdrowe.

Czym są kiszonki?

kiszonki, dlaczego warto jeść kiszonki, kiszonki wartość odżywcza, czy kiszonki są zdrowe, kiszone ogórki, kapusta kiszona
fot. pixabay.com

Kiszonki powstają w procesie długotrwałej fermentacji, która zachodzi pod wpływem działania specjalnych kultur bakterii. Bakterie rozkładają cukry na kwas mlekowy, który zapobiega powstawaniu szkodliwych mikroorganizmów w kiszonkach.

Wyjątkowe wartości odżywcze

Kiszonki nie bez powodu zaliczane są do superfoods. Są one bowiem źródłem wielu cennych substancji odżywczych. Przede wszystkim są kopalnią cennych witamin A, E i C, które są silnymi przeciwutleniaczami. Ponadto zawierają witaminy z grupy B oraz wiele minerałów – w tym potas, wapń, żelazo, magnez i fosfor. Nie można zapominać także o probiotycznym działaniu kiszonek. Wszystko za sprawą zawartości kwasu mlekowego, który ma korzystny wpływ układ trawienny – w tym na florę bakteryjną jelit. W kiszonkach nie brakuje także cennego błonnika, który jest niezwykle ważny w kontekście prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego – m.in. ułatwia wypróżnianie i zapobiega zaparciom.

Co dzieje się z organizmem, jeśli dieta jest bogata w kiszonki?

Regularne spożywanie kiszonek może mieć niezwykle korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie.

Kiedy w diecie nie brakuje kiszonek:

  1. Zwalniają procesy starzenia się organizmu oraz obniża się ryzyko rozwoju chorób nowotworowych – dzięki zawartości silnych przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki i działają antynowotworowo.
  2. Poprawia się stan skóry, włosów i paznokci (witamina A).
  3. Naczynia krwionośne są uszczelnione i wzmocnione (witamina C) – co zapobiega krwawieniu dziąseł, występowaniu krwotoków oraz łatwemu tworzeniu się sińców.
  4. Obniża się poziom cholesterolu we krwi.
  5. Poprawia się praca układu pokarmowego – żołądek i jelita funkcjonują znacznie lepiej. Kiszonki pomagają w niestrawnościach. Ponadto zapobiegają zaparciom.
  6. Wzrasta odporność – układ immunologiczny działa lepiej. Zmniejsza się ryzyko rozwoju infekcji bakteryjnych i grzybiczych.
  7. Łatwiej schudnąć – kiszonki mają sporo błonnika, który nadaje posiłkom odpowiedniej sytości. Ponadto mają bardzo mało kalorii. Dla przykładu szklanka kapusty kiszonej (110 g) to tylko 18 kcal, a 1 ogórek kiszony (60 g) – 7 kcal.

Co możemy kisić?

kiszonki, dlaczego warto jeść kiszonki, kiszonki wartość odżywcza, czy kiszonki są zdrowe, kiszone ogórki, kapusta kiszona
fot. pixabay.com

Najpopularniejsze kiszonki to kiszona kapusta i kiszone ogórki. Praktycznie każdy z nas próbował ich chociaż raz w swoim życiu. Doskonale pasują do dań obiadowych – w tym do różnych pieczonych lub duszonych mięs, ryb i innych potraw.

Do kiszenia jednak nadaje się zdecydowanie więcej produktów. Kisić możemy paprykę, cebulę, cukinię, marchew, buraki, jabłka, gruszki oraz śliwki.

Jak przechowywać kiszonki?

Kiszonki najlepiej przechowywać w nieogrzewanych pomieszczeniach – np. w piwnicy bądź spiżarni. Jeśli nie mamy możliwości trzymania kiszonek w chłodnej przestrzeni, możemy przechowywać je w szafkach lub szufladach kuchennych, które nie znajdują się w nasłonecznionych miejscach oraz blisko piekarnika.

Czy każdy może jeść kiszonki?

Niestety w niektórych schorzeniach nie jest wskazane spożywanie kiszonek. Powinny unikać ich osoby stosujące leki przeciwzakrzepowe, chorzy na nadciśnienie, stosujący dietę lekkostrawną (np. przy chorobach wątroby) oraz osoby z nietolerancją histaminy.

W zdrowej diecie nie powinno zabraknąć kiszonek. Mają one bowiem znakomity wpływ na zdrowie i ogólną kondycję organizmu. Ponadto wyróżniają się doskonałym smakiem. Świetnie komponują się z najróżniejszymi daniami obiadowymi. Mogą także stanowić pełnowartościową przekąskę między posiłkami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here