wzdęcia, sposób na wzdęcia, jak poradzić sobie ze wzdęciami, zespół jelita drażliwego, dieta, dieta a wzdęcia, płaski brzuch
fot. pixabay.com

Wzdęcia to jeden z najczęściej występujących problemów z układem pokarmowym. Uczucie rozdęcia jelit i pełności, skurcze oraz gazy to dolegliwości, które mogą skutecznie utrudnić normalne funkcjonowanie. Co jest przyczyną wzdęć i jak sobie z nimi poradzić?

Według statystyk ze wzdęciami zmaga się wielu Polaków (z różnych źródeł można wyczytać, że liczba sięga nawet 30, a nawet 50%), z czego większość cierpi na nie przynajmniej raz w miesiącu. Wzdęcia występują wtedy, kiedy w jelitach uzbiera się nadmierna ilość gazów. Powoduje to nieprzyjemne uczucie rozdęcia brzucha. Wzdęciom często towarzyszy ból brzucha o różnym nasileniu w prawym lub lewym podżebrzu, skurcze jelit, uczucie pełności w jamie brzusznej oraz brak apetytu. Zwykle potem następuje wzmożone wydalanie gazów jelitowych.

Dlaczego mamy wzdęcia?

wzdęcia, sposób na wzdęcia, jak poradzić sobie ze wzdęciami, zespół jelita drażliwego, dieta, dieta a wzdęcia, płaski brzuch
fot. unsplash.com

W jelitach naturalnie występują gazy (około 200 ml). Pochodzą one głównie z połykanego powietrza podczas jedzenia oraz z fermentacji pokarmów w jelitach. Kiedy objętość gazów w jelitach się zwiększy, mówimy o wzdęciu. Przyczyn powstawania wzdęć jest kilka:

  • choroby – np. niedrożność jelita cienkiego lub grubego, przetoka okrężniczo-żołądkowa, uchyłki jelita,
  • przerost mikroflory bakteryjnej jelita cienkiego,
  • picie napojów gazowanych,
  • zaburzenia trawienia i wchłaniania,
  • nietolerancja laktozy,
  • zespół jelita drażliwego,
  • spożywanie produktów wzdymających (np. roślin strączkowych, warzyw kapustnych),
  • zwiększone połykanie powietrza podczas jedzenia, mówienia lub żucia gumy.

Jak sobie z nimi poradzić?

Jeśli wzdęcia występują często i są bardzo uporczywe, warto skonsultować problem z lekarzem. Specjalista przeprowadzi szczegółowy wywiad z pacjentem w celu skierowania go na dodatkowe badania. W takich przypadkach wykonywane są m.in. :

  • USG jamy brzusznej,
  • gastroskopia i kolonoskopia,
  • test wydechowy,
  • badanie stolca na krew utajoną i pasożyty,
  • badanie krwi.

Zwykle jednak wystarczy zmiana nawyków żywieniowych.

Przede wszystkim należy zadbać o higienę spożywania posiłków. Jeść trzeba powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Jedzenie w biegu i połykanie zbyt dużej ilości powietrza może przyczyniać się do powstawania wzdęć.

Picie dużej ilości wody gazowanej także może nasilać wzdęcia. Warto więc zamienić ją na wodę niegazowaną lub herbatki ziołowe.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, wzdęcia mogą również wystąpić po zjedzeniu niektórych produktów. Czy oznacza to, że powinniśmy całkowicie zrezygnować ze spożywania takiego jedzenia? Otóż nie. Rezygnacja z warzyw kapustnych czy roślin strączkowych może skutkować niedoborem różnych składników odżywczych, które się w nich znajdują. Warto jednak zadbać o odpowiednie przygotowanie takich produktów. Zwykle wystarczy specjalna obróbka polegająca m.in. na kilkugodzinnym moczeniu czy odlewaniu pierwszej wody po gotowaniu (w przypadku strączków). Do gotowania warzyw kapustnych warto dorzucić naturalne przyprawy, które poprawią motorykę jelit. Mowa o kminku, majeranku, koprze włoskim, kolendrze, imbirze, mięcie, rumianku, gorczycy, anyżu i kurkumie.

W przypadku wzdęć związanych z nietolerancją laktozy należy usunąć z diety jej źródła. W zespole jelita drażliwego pomocne może okazać się stosowanie diety FODMAP, która zawiera mało oligo-, di- i monosacharydów, które fermentują w jelitach.

wzdęcia, sposób na wzdęcia, jak poradzić sobie ze wzdęciami, zespół jelita drażliwego, dieta, dieta a wzdęcia, płaski brzuch
fot. unsplash.com

Skuteczne jest także stosowanie probiotyków. Probiotyki pomagają odbudować florę jelitową i przywracają jej fizjologiczną równowagę. W szczególności warto zwrócić uwagę na naturalne probiotyki – czyli wszelkie sfermentowane produkty mleczne (np. kefiry czy jogurty) oraz kiszonki.

W walce ze wzdęciami mogą pomóc także herbatki ziołowe. Szczególnie polecana jest mięta pieprzowa, która rozluźnia pracę jelit i ułatwia wydostanie się z nich nadmiaru gazów, a także melisa, która zmniejsza ból brzucha, zaparcia i inne objawy związane z trawieniem. Nie można zapominać także o regularnej aktywności fizycznej. Zwykle nawet krótkie spacery po posiłkach mogą okazać się skuteczną bronią w walce ze wzdęciami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here