zdrowy styl życia, błędy w diecie, błędy w treningu, dieta, trening, zapotrzebowanie kaloryczne, nie chudnę
fot. unsplash.com

Jesz zdrowo i regularnie trenujesz, a mimo to waga stoi w miejscu (chociaż chciałeś schudnąć), tyjesz, nie masz energii lub nie czujesz się najlepiej. W takiej sytuacji warto zatrzymać się na chwilę, żeby przeanalizować, co robisz źle.

Zdrowy styl życia przynosi mnóstwo korzyści. Nie tylko pozwala uniknąć wielu chorób, ale także pozytywnie wpływa na samopoczucie, poziom energii każdego dnia oraz wygląd sylwetki. Niestety wiele osób popełnia podstawowe błędy, przez co dieta i trening nie są tak efektywne, jak mogłyby być. Często wynika to z niewiedzy bądź małego doświadczenia. Na całe szczęście zwykle wystarczy tylko niewielka zmiana nawyków, żeby wszystko zaczęło iść w dobrym kierunku.

Zdrowy styl życia – najczęstsze błędy

Jesz za mało

zdrowy styl życia, błędy w diecie, błędy w treningu, dieta, trening, zapotrzebowanie kaloryczne, nie chudnę
fot. unsplash.com

Każdy z nas ma swoje całkowite zapotrzebowanie kaloryczne. Jest to wartość, która określa ilość kalorii, jaką powinniśmy dostarczać swojemu organizmowi każdego dnia przy obecnym poziomie aktywności fizycznej. Często zdarza się tak, że ludzie jedzą za mało, ponieważ myślą, że tylko dzięki niskokalorycznym dietom uda im się efektywnie schudnąć lub utrzymać smukłą sylwetkę. Niestety jest to jedna z największych pułapek dietetycznych. Przy zbyt niskiej podaży kalorii nie jest możliwe, żeby dostarczyć organizmowi niezbędnej energii do prawidłowego funkcjonowania. W konsekwencji możemy czuć się ospali i nadmiernie zmęczeni.

Należy zadbać o to, aby dostarczać swojemu organizmowi odpowiednią ilość kalorii! Swoje zapotrzebowanie można obliczyć za pomocą specjalnych kalkulatorów dostępnych w internecie. Jeśli nie chcemy liczyć kalorii każdego dnia, musimy działać intuicyjnie. Jeśli zauważymy, że chudniemy za szybko i za dużo (optymalne tempo chudnięcia to ok. 0,5 kg tygodniowo), powinniśmy jeść więcej.

Jesz za dużo

Odwrotna sytuacja do powyższej. To także może wynikać z nieprawidłowego oszacowania wydatku energetycznego w ciągu dnia. Tu również zalecamy obliczenie zapotrzebowania kalorycznego lub obserwację swojego ciała.

Nie zwracasz uwagi na składy produktów

Wiele mówi się o tym, że jadłospis powinien składać się z naturalnych, pełnowartościowych produktów. Czy to oznacza, że powinniśmy kupować żywność z oznaczeniami „light”, „bio” lub „eko”? Otóż nie! Bardzo często takie artykuły zawierają substancje, które mogą być potencjalne szkodliwe dla zdrowia, jeśli są spożywane z nadmiarze, a wymienione oznaczenia są wyłącznie chwytem marketingowym.

Pierwszym etapem zdrowego odżywiania są świadome zakupy. Warto czytać etykiety produktów i wybierać te o krótkich składach. Należy omijać artykuły, w których znajdują się takie substancje jak tłuszcze trans (utwardzone), syrop glukozowo-fruktozowy czy duże ilości cukru (cukier na jednym z pierwszych miejsc w składzie).

Twoja dieta jest zbyt restrykcyjna

Odmawianie sobie wszystkiego nie jest dobrym rozwiązaniem. Nie możemy ograniczać się do spożywania tylko kilku produktów, które uważamy za najzdrowsze. Dieta nie może być monotonna. Warto próbować różnych rzeczy. Czasem nawet możemy pozwolić sobie na zjedzenie czegoś, co powszechnie uznawane jest za „niezdrowe”. Wszystko jest dla ludzi, ale warto zachować umiar i zdrowy rozsądek.

Trenujesz zbyt intensywnie

zdrowy styl życia, błędy w diecie, błędy w treningu, dieta, trening, zapotrzebowanie kaloryczne, nie chudnę
fot. unsplash.com

Regeneracja pomiędzy treningami to podstawa! Kiedy robimy odpowiednio długie przerwy między kolejnymi jednostkami treningowymi, dbamy o dobry sen i praktykujemy jakąś relaksacyjną aktywność (np. jogę czy stretching):

  • pozwalamy mięśniom odpocząć,
  • zmniejszamy ryzyko odniesienia kontuzji podczas wykonywania ćwiczeń,
  • unikamy przetrenowania,
  • mamy więcej chęci i energii do trenowania.

Dopasuj trening do swoich preferencji i możliwości. Regularna aktywność jest ważna, ale pamiętaj, że tak samo ważna jest regeneracja. Trenuj 3-4x w tygodniu, a w dni nietreningowe wybierz się na spacer lub się porozciągaj.

Nie dbasz o swoje zdrowie psychiczne

Mnóstwo osób zapomina o tym, że w zdrowym stylu życia obok stosowania pełnowartościowej diety i wykonywania regularnych treningów, należy dbać o swoje zdrowie psychiczne. Przewlekły stres, ciągłe nerwy i brak odpoczynku od codziennych obowiązków to czynniki, które mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie i samopoczucie.

Jak dbać o swój komfort psychiczny?

  • znajdź jakąś aktywność, która Cię zrelaksuje,
  • staraj się wygospodarować trochę czasu tylko dla siebie,
  • pij dużo wody,
  • śpij dobrze i odpowiednio długo,
  • wyeliminuj stresory ze swojego życia,
  • więcej się uśmiechaj,
  • doceniaj,
  • zrozum, że nie na wszystko masz wpływ i zaakceptuj.

Złoty środek

Zdrowy styl życia może przynieść wiele korzyści, o ile jest odpowiednio praktykowany. Grunt to znaleźć swój złoty środek, żyć w zgodzie ze sobą, wybierać mądrze i nie odmawiać sobie wszystkiego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here