szkodliwe substancje w żywności, szkodliwe substancje w pożywieniu, tłuszcze trans, cukier, syrop glukozowo-fuktozowy
fot. unsplash.com

Wiele słyszy się o tym, że należy wybierać zdrowe, jak najmniej przetworzone produkty spożywcze. Ale co to tak właściwie znaczy? Czy powinniśmy kupować wyłącznie te artykuły, które zostały oznaczone jako „light” albo „bio”? Otóż nie! Najważniejsze są składy. Jak czytać etykiety, żeby być świadomym konsumentem? Jakie substancje znajdujące się w żywności są szkodliwe?

Świadome zakupy to pierwszy etap zdrowego odżywiania. Warto sięgać po produkty o krótkich, jasnych składach. Do żywności często dodawane są substancje, które mogą szkodzić, jeśli są spożywane w nadmiarze. O czym mowa?

Szkodliwe substancje dodawane do żywności

Tłuszcze trans

szkodliwe substancje w żywności, szkodliwe substancje w pożywieniu, tłuszcze trans, cukier, syrop glukozowo-fuktozowy
fot. unsplash.com

Są to tłuszcze częściowo utwardzone. Znaleźć je można w niektórych słodyczach, margarynach, przekąskach i produktach mrożonych tj. pizza. Nadmiar tłuszczów trans w diecie ma niekorzystny wpływ na zdrowie. Ich regularne spożywanie przyczynia się do podniesienia stężenia „złego” cholesterolu LDL we krwi oraz zmniejszenia „dobrego” HDL, co zwiększa ryzyko rozwoju choroby niedokrwiennej serca. Co więcej, tłuszcze trans podnoszą prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę. Spożycie tłuszczów trans nie powinno przekraczać 2 g na dobę.

Syrop glukozowo-fruktozowy

Jest to substancja otrzymywana ze skrobi kukurydzianej. Zawiera glukozę oraz fruktozę w różnych proporcjach. Producenci dodają syrop glukozowo-fruktozowy do najróżniejszych napojów, dżemów, wyrobów cukierniczych itp. Jego szkodliwość głównie wynika z zwartości fruktozy. Nadmierne spożywanie tego składnika może prowadzić do problemów metabolicznych, rozwoju insulinooporności, a w dalszej perspektywie – cukrzycy typu 2.

Cukier

Ma wysoki indeks glikemiczny, dlatego nie zaleca się go diabetykom. Nadmierne spożywanie cukru przyczynia się do rozwoju próchnicy. Może także powodować nadpobudliwość u dzieci. Cukier jest wysokokaloryczny, przez co może być przyczyną tycia.

Warto wspomnieć o tym, że cukier jest substancją, którą często wykorzystuje się do konserwowania żywności. Najważniejsza jest jednak jego ilość w danym produkcie. Najlepiej wybierać takie artykuły, w których znajduje się na jednym z końcowych miejsc w składzie.

Glutaminian sodu (E 621)

szkodliwe substancje w żywności, szkodliwe substancje w pożywieniu, tłuszcze trans, cukier, syrop glukozowo-fuktozowy
fot. unsplash.com

Wzmacniacz smaku i zapachu produktów. Dodawany do gotowych dań, konserw, pasztetów, wędlin i przypraw w celu podniesienia walorów smakowych. Spożywany w małych dawkach nie wykazuje szkodliwego działania na organizm. Jednak jego nadmiar może prowadzić do nieprzyjemnych dolegliwości – tj. bóle i zawroty głowy, przyspieszone bicie serca, osłabienie, nudności, problemy ze wzrokiem i uczucie niepokoju.

Jak czytać etykiety?

  1. Na początku składu wymienione są te substancje, których jest najwięcej w produkcie. Należy zatem wybierać takie artykuły, w których królują naturalne składniki.
  2. Zawsze sprawdzamy, czy produkt ma w składzie któryś z wyżej wymienionych substancji.
  3. Analizujemy pozostałe składniki – jeśli któregoś z nich nie znamy, sprawdzamy w internecie.
  4. Wybieramy produkty z najkrótszym składem.
  5. Nie wszystkie dodatki „E” są szkodliwe.
  6. Jeśli dany produkt zawiera cukier, nie powinien znajdować się on na jednym z pierwszych miejsc.
  7. Pomocne w analizie etykiet są różne aplikacje na telefon.

Czy trzeba całkowicie zrezygnować z takich produktów?

Nie ulega żadnej wątpliwości, że najlepszym rozwiązaniem jest eliminacja lub duże ograniczenie produktów zawierających wyżej wymienione szkodliwe substancje. Jednak warto pamiętać, że wszystko jest dla ludzi. Jeśli raz na jakiś czas spożyjemy produkt, który w składzie ma coś potencjalnie szkodliwego, to nic się nie stanie. Najważniejsze to zachować umiar. Dieta powinna opierać się na pełnowartościowych, naturalnych produktach. W jadłospisie nie może zabraknąć warzyw i owoców w różnych postaciach, tłustych ryb morskich, chudych mięs, pełnoziarnistych produktów zbożowych, orzechów oraz nasion roślin strączkowych. Sporadyczne spożywanie produktów „rekreacyjnych” nie wpłynie negatywnie na zdrowie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here